Makelaars rekenen de woningwaarde voor verkopers uit. Natuurlijk heeft de verkoper vrijwel altijd zelf een bedrag in zijn hoofd maar door het maken van een goed verkoopplan met plus- en minpunten van zijn woning kun je hem van jouw prijszetting overtuigen. Per slot van rekening ken jij de agglomeratie, ken jij de wensen en mogelijkheden van zoekers door jouw jarenlange ervaring en kijk jij verder dan alleen die twee woningen in dezelfde straat die recent verkocht werden.

Funda deed in mei een onderzoek naar psychologische prijsstellingen en kwam met antwoorden die het bespreken met jouw verkopers waard zijn.

Prijzen naar denkwijze? 

Hanteer een psychologische prijsstelling om de mogelijke kopers van de woning een beetje te manipuleren. Dat is een tactiek die in supermarkten thuishoort. Als de aardbeitjes € 1,95 per doosje kosten in plaats van 2 euro en kun je een klant wel overtuigen zo’n bakje te kopen. Een op de psychologie gebaseerde prijsstelling dus.

Een lagere prijs klinkt als een betere koop. Dit is verklaarbaar omdat mensen van links naar rechts lezen. Getallen links van de komma lezen we eerder dan de getallen rechts van de komma. Dus is het logisch dat de 0 van € 0,99 aantrekkelijker is dan de 1 van € 1,00.

Werkt dat ook voor grote bedragen? 

Hoe doe je dat dan met de prijszetting van woningen?  Zouden mogelijke kopers een woning van € 299.999 eerder kiezen dan het huis wat geprijsd staat voor € 300.000?

Het eerste waar je op Funda.nl rekening mee moet houden is dat alle woningen zijn ingedeeld in categorieën. Zo kun je woningen vinden met een maximum van € 175.000, € 200.000, € 225.000 etc. Zet je een woning voor € 200.000 te koop, dan wordt deze zowel getoond in de zoekresultaten tot € 200.000 als vanaf € 200.000,- en bestaat de mogelijkheid dat de woning door een breder publiek wordt gevonden dan wanneer je een prijs van € 199.000,- neerzet.

Funda geeft dus zelf de mogelijkheid om een breder publiek te bereiken

Door het inzetten van de staffel bij het bepalen van de verkoopwaarde bereik je dus een meer mensen die een huis zoeken als wanneer je een huis behandeld als een doosje aardbeien. Die psychologische prijszetting is een supermarkttactiek en hoort dus niet thuis in de vastgoedwereld.

Lees en leer dit voor je examen vanuit het volledige artikel op funda