Kén je doelgroep!

Kén je doelgroep!

Starters, alleenstaanden, doorstromers, gezinnen, 55-plussers, senioren, elke makelaar die pal voor het examen vakbekwaamheid KRMT staat verdiept zich daar nog altijd nog even in. Want wié ga jij straks in de examenwoning laten wonen?

Business insider schreef een blog over wie je in welke woning kunt aantreffen en zij spreken daarin óók over: scheefwoners, pandjesbazen, grootstedelingen die naar de provincie trekken en urban expats…Weet jij als makelaar welke groepen dat zijn en waar je hen het beste mee kunt helpen als het om huisvesting gaat?

Dat mag…

Natuurlijk mag een alleenstaande, mits hij/zij het kan betalen, in een kast van een huis gaan wonen. Dat kan in Nederland absoluut. Maar in de laatste alinea van die zin zit ‘m nou net het venijn. -als hij/zij het kan betalen- en dat zinnetje moet je als makelaar van twee kanten bekijken. Je klanten helpen aan teveel voor weinig is soms lollig maar aan te weinig voor veel wringt met je zorgplicht. Die zorgplicht is ook een belangrijk onderwerp in het vakbekwaamheidsexamen hé! Maar dat had je al van me begrepen toen je in Leiden kwam trainen. 

Weet wat je aan wie verkoopt of verhuurt. 

Vanwege de doelgroepbepaling in het SVMNIVO vakbekwaamheidsexamen en het feit dat je ná dat examen dagelijks met woningzoekers te maken krijgt, heb ik de 12 types op de huizenmarkt vanuit makelaarsogen nog even belicht. Ga naar Business Insider voor een langere omschrijving.

Twaalf types

  1. Die arme starter, dat is de groep zoekers waar veel makelaar al extra hun best voor doen, ze komen bijna niet meer aan de beurt
  2. De breed glimlachende doorstromer, met een flinke overwinst op de achter te laten woning, bezichtigen én kopen zij met regelmaat hun droomwens
  3. De goedkope scheefwoner, als makelaar heb je daar niet zoveel mee te maken, want deze mensen blijven zitten waar ze zitten, totaal géén haast om te verhuizen!
  4. De dure scheefwoner, als makelaar loop je bijna het vuur uit je sloffen om hen snel aan een passende woning te kunnen helpen voordat ze verhongeren!
  5. De sector waar óók makelaars in werken, óók daar worden met regelmaat ARMT- en KRMT makelaars gevraagd, de woningcoöperaties!
  6. Particulieren die kopen om te gaan verhuren, voor de extra inkomsten, voor de oude dag, voor bezitsvorming enz… waarschuw deze mensen dat er pittig meer betaald moet gaan worden in de toekomst over deze reserves in Box 3! En dat is kennis die je natuurlijk ook hebt en bijhoudt als makelaar, én in de examens kan voorkomen!
  7. Airbnb’ers, die mensen die een deel van de eigen woning verhuren voor een extra zakcentje. Een makelaar waarschuwt een koper die met het idee loopt om een hele woning te gaan verhuren in kamers á la Airbnb. dat dát niet kan!
  8. De door het Parool in 2016 zelfs als bedreigde soort zoekers naar betaalbare woningen omschreven, is de -klem op de woningmarkt-. Dat zijn de helpers in de samenleving, ofwel politieagenten, onderwijzers, verplegers en alle mensen uit de zogenoemde middenklasse. Zij moeten wel blijven zitten waar ze zitten omdat er voor hen eenvoudigweg geen betaalbare woningen beschikbaar zijn. Deze mensen schakelen tijdens de zoektocht een aankoopmakelaar in, speuren zelf Funda af en vragen mailinglijsten van nieuw aanbod bij elke makelaar op.
  9. Gezinnen die de steden verlaten om groter te kunnen wonen. Logisch, want in het centrum van Amsterdam bijvoorbeeld kostte recent een rijtjeshuis maar liefst anderhalf miljoen lazen we in het AD! Zij hebben een goede (aankoop)makelaar nodig want er moeten zelfs nieuwe scholen voor de kinderen worden gezocht omdat ze vaak een flinke sprong maken. Van het onbetaalbare Amsterdam naar Almere bijvoorbeeld.
  10. Of het nu zo’n  gezin is wat voor meer woonplezier de stad uittrekt of bijvoorbeeld een stel 55+’ers die de stadswoning verruilt voor een gerieflijk stulpje in het Oosten van Nederland, zij zijn beslist nieuwkomers in de nieuwe woonomgeving. Makelaars met een goed oog voor de klant houden daar rekening mee. Zij maken een stevig klantprofiel op en voeren een lang intakegesprek voordat ze met deze zoekers op stap gaan.
  11. Amsterdam, Den Haag en Eindhoven hebben te maken met een prijsopdrijvende klant. De Urban-Expat, mensen met een hoofd vol kennis en een portemonnee vol geld. Zij betalen snel de vraagprijs of meer, mede vanwege de fiscale tegemoetkomingen die zijn hebben. Lees, als je nog voor je vakbekwaamheidsexamen staat, daar even alles over op Business Insider!
  12. Als inwoonster van Leiden ken ik het probleem, de student die hopeloos bij alle makelaars aanbelt voor iets wat maar een dak boven het hoofd biedt! Helaas hebben deze jongelui nog láng geen woning! Ook niet als ze afgestudeerd zijn omdat ze dan nog een flinke studieschuld op de schouders hebben drukken en daar kijkt de hypotheekverstrekker écht niet overheen!

Al met al de moeite van het lezen waard, dat artikel op Business Insider!

 

2019-10-14T13:49:00+00:00