Als een consument een afspraak maakt met een verkopend makelaar om zijn woning te laten verkopen dan maakt die consument gebruik van de diensten van die makelaar. Zodra de opdracht tot dienstverlening getekend is heeft de makelaar zich dan ook te gedragen naar zijn, zelf genomen, verantwoordelijkheid.

Wettelijk, boek 7:425

Die zorgplicht is zelfs terug te vinden in het burgerlijk wetboek 7:425. Jouw aan- of verkopende klant vertrouwt op jouw kennis, ervaring en wat jij daardoor allemaal kan. Zorgplicht werkt tweezijdig. Natuurlijk werk jij voor jouw opdrachtgever maar je hoort er ook nog eens voor te zorgen dat je mensen die op jouw aanbieding (de woning) afkomen niet in het verdriet stort.

Problemen?

Ontstaan er problemen door jouw werkwijze dan is de manier waarop die problemen zijn ontstaan de basis van de claim die je bij je beroepsaansprakelijkheids verzekering neerlegt. Is die werkwijze van jou waardoor een van beide partijen in de problemen kwam niet echt gebaseerd geweest op de kennis en kunde die van een vakbekwaam makelaar verwacht mag worden? Dan is de kans groot dat de rechter beslist dat de kwestie in jouw nadeel verloopt en je dus als makelaar de schade mag betalen!

Professionals.

Heb je een misstap gemaakt, iets over het hoofd gezien, iets vergeten of was je niet bekend met een feit waardoor je je zorgplicht hebt verzaakt?  Dan zijn er altijd professionals zoals Zorgplichtadvocaten.com die van jouw fout nog het beste proberen te maken in de rechtszaal. Maar het is natuurlijk altijd beter om het niet zover te laten komen!

Hier een artikel ter informatie wat een zorgplicht advocaat voor je zou kunnen betekenen!